Værkforløb: Og så drukner jeg …

Undervisningsforløb af Amanda Lundberg Kelly til romanen “Og så drukner jeg …” af Ditte Wiese.

Og så drukner jeg … er den første danske YA-roman, der stiller skarpt på den stress og det forventningspres, som møder nutidens unge i folkeskolen, på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser.

Hvis ikke du præsterer perfekt, er du en taber! Sådan tænker den 18-årige Josephine, der forsøger at være ligeså perfekt og dygtig som sine venner.

Hun har lagt en plan for sit liv. Hun har valgt en fornuftig uddannelse, den rigtige kæreste og den korrekte diæt. Det er godt, og det er perfekt. Men der er noget, der sitrer i hende. Små bølger af noget forkert, der presser på og holder hende vågen. Det borer sig ind i hendes hjerne og larmer. Får hende til at glemme ting. Glemme at trække vejret.

Hvad er der galt med hende? Hvorfor kan hun ikke bare følge planen? Hun presser sig jo til det yderste. 

Presset er så stort, at Josephine er ved at drukne. Hun kan slet ikke få luft, men hun tør ikke råbe om hjælp. For hvis ikke hun kan alting, er hun jo ingenting.

af Ditte Wiese

Klassetrin:
9.-10. klasse
Forløbsforfatter:
Amanda Lundberg Kelly

Download forløb

Download læseguide

Download nedslag i teksten

Der er stor forskel på klasser, læselyst og -tempi og faglige niveauer. Herunder er forslag til, hvordan eleverne, via forståelse- og holdningsspørgsmål, kan dykke ned i teksten enten undervejs eller efter, de har læst. 

Man kan arbejde med spørgsmålene alene, i grupper eller samle op i klassen. Ikke alle elever behøver besvare alle spørgsmål – her kan læreren nemt differentiere. 

Har du set?
Instagram has returned invalid data.

Følg os på Instagram

error: Content is protected !!